Skip to content Skip to footer
1. REPÜLÉS TÍPUSA

Az utas tudomásul veszi, hogy az általa választott program szerinti repülés ún. cost-shared flight vagyis megosztott költségű repülés, melynek szabályait az Európai Bizottság 965/2012/EU rendelete rögzíti, mely biztonsági szabályok nem annyira szigorúak, mint a kereskedelmi célú légi járatok esetében. Ez azt jelenti, hogy nagyobb kockázatot vállalnak, mintha egy kereskedelmi légitársaságtól vennének jegyet, amire sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak: ahol a légi jármű, a pilóta, valamint az üzemeltető, folyamatos ellenőrzések és a hatóság szigorú felügyeleti szabályainak hatálya alá tartoznak, beleértve a rendőrségi felügyeletet és az utasbiztonsági ellenőrzést is. Ugyanakkor a kereskedelmi célú légi járatokkal ellentétben, a kisgépes légiközlekedés repüléseinek kockázati szintje hasonló, a közúti közlekedésben tapasztalt kockázati szinttel, így közel azonos kockázati szinttel repülhetnek, mint ahogy a közúti közlekedésben utaznak.

2. PILÓTÁK MAGATARTÁSI KÓDEXE
  1. A pilóta az egyetlen, aki jogosult a repülés végrehajtására és a repüléssel kapcsolatos döntések meghozatalára. Más emberek jelenléte sosem szabad, hogy bármilyen módon nyomást gyakoroljon a pilótára, a repülés végrehajtása során, mert a pilóta az egyetlen, aki tudja, hogyan repülje biztonságosan a légi járművet. Az utasok tájékoztatva kell, hogy legyenek a járat esetleges törlésének lehetőségéről, bármikor, bármilyen indokkal.
  2. A nem kereskedelmi jellegű kisgépes repülésben, a kis géppel végrehajtott repülések során bekövetkező balesetek elsődleges kiváltó oka, a rossz időjárási körülmények. Az időjárási viszonyok gyorsan változhatnak, ennek következtében a pilóta lemondhatja repülést. Ezért a tényleges repülést megelőzően, a pilótának tájékoztatnia kell az utasát az időjárás előre jelzésről, a repülés megvalósíthatóságának szempontjából. Az utas jelenléte és elvárásai nem szabad, hogy befolyásolják a pilótát a döntéshozatalban.
  3. A pilóta bármikor, bármilyen okból (biztonság vagy üzemelés) indoklás nélkül megtagadhatja az utasok fedélzetre vételét.
  4. Az EU biztonsági szabályzata a magánszemélyek számára csak akkor engedélyezi a költségmegosztásos repülést, ha a közvetlen költség (a repüléshez közvetlenül kapcsolódó költség, pl.: üzemanyag, reptéri díjak, repülőgép bérleti díja) megoszlik az összes fél között, beleértve a pilótát is. A költségmegosztásos repülések nem tartalmazhatnak profit elemet.
  5. A repülés előtt a pilótának mindig jeleznie kell, a költségmegosztott repüléshez használt repülőgép típusát. Ha a repülőgép típusa megváltozik, a pilótának tájékoztatnia kell az utast a változásról.
  6. A költségmegosztásos repülés lebonyolítása a pilóta kizárólagos felelősségi körébe tartozik a nem-kereskedelmi célú, könnyű gépes és magánpilótával ellátott járatokra vonatkozó szabályzat szerint. Szintén a pilóta felelőssége biztosítani, hogy a repülőgép rendelkezik megfelelő felelősség biztosítással. A pilótának tájékoztatnia kell az utasokat, miszerint a fedélzeten nincs mosdó.
3. UTASOK MAGATARTÁSI KÓDEXE
  1. Minden esetben követni kell a pilóta utasításait. A pilóta az egyetlen döntéshozó a repülőgépen, Ő a repülőgép parancsnok. Indulás előtt, a pilóta bármikor dönthet a repülés elhalasztásáról. Repülés közben a járat utasainak tartózkodniuk kell a pilóta döntéseinek bírálatától, valamint a pilóta figyelme nem vonható el a repülőgép biztonságos vezetésétől.
  2. Tiszteletben kell tartani, a pilóta időjárási kockázattal kapcsolatos döntését. A pilóta szakszolgálati engedélyének megszerzése részeként, képzésben részesültek az időjárásról, valamint, az időjárás változás következményei által kialakuló helyzetekről. A legtöbb pilóta csak látás szerint, s ennek megfelelő időjárásban repülhet, a VFR (Látás szerinti Repülési Szabályok) képzése szerint. Néhány pilótának van IFR (Műszer Repülési Szabályok) minősítése, és nem vizuális időjárási viszonyok között is repülhet. Mind a VFR, mind az IFR pilóta döntése a repülés végrehajtása, valamint az útvonal repülés közben vagy épp repülés előtt történő megváltoztatása, melyet tiszteletben kell tartani. Az utasnak soha nem szabad megkísérelnie a pilótát meggyőzni, hogy másképp döntsön, mert ezzel veszélyezteti az utasok és a pilóta életét.
  3. Tartsa be a maximálisan megengedett poggyász súlyt. A repülőgép, nagyon érzékeny a súly és súlypont változásokra. A pilóta számításba veszi az utasok által közölt súly adatokat magukról és poggyászaikról, hogy kiszámolja a repülőgép tömegközéppontját. Ezért szükséges, hogy az utasok tiszteletben tartsák a pilóta által engedélyezett maximum súly értékeket és ne mozgassák poggyászaikat repülés közben. Szükséges, hogy az utasok repülés előtt pontos súly adatokat közöljenek, valamint jelezzék a pilótának, ha ezekben változás történt.
  4. Tilos az illegális vagy veszélyes áruk szállítása. Az utasnak tilos illegális vagy veszélyes árut a fedélzetre vinniük. Ha az utasnak kétségei vannak, a szállított áru veszélyes természetéről, akkor az utasnak tájékoztatnia kell a pilótát, aki eldönti, hogy az áru a fedélzetre vihető-e vagy sem. A pilóta bármikor ellenőrizheti az utasok csomagjait, megtagadhatja fedélzetre vételét. Ha a pilóta azt tapasztalja, hogy az utas veszélyes árut szállít, és erről őt nem tájékoztatták, a pilóta megtagadhatja az utas a fedélzetre vételét.
  5. Legyen időben a megbeszélt helyszínen. A repülés megtervezésekor, a pilóta figyelembe veszi a tervezett indulási és érkezési időt, valamint a várható időjárási viszonyokat. Ezért a pilótának képesnek kell lennie a tervezett időben történő felszállásra. A pontos érkezésre vonatkozó bizonytalanság esetén az utasoknak tájékoztatniuk kell a pilótát.
  6. Az utas a felszállás előtt bármikor lemondhatja a repülést.
  7. Biztonsági szabályok. Az utasoknak be kell tartaniuk a következő alapvető biztonsági alapelveket.
  8. Tartózkodjon a dohányzástól a repülés közben, különösen, ha a pilóta erre kéri.
  9. Az utasoknak soha nem szabad megérinteniük a műszereket és a kormányszerveket, mivel ez balesethez vezethet.
  10. Az utasok nem beszélhetnek, amikor a pilóta használja a rádiót, valamint fel- és a leszállást közben.
  11. Az utasok nem nyúlhatnak az ajtózárhoz, ha a pilóta nem utasította őket erre.
  12. Az utasoknak tartózkodniuk kell pszichoaktív anyagok használatától, beleértve az alkoholt, a repülést megelőzően vagy az alatt.
4. UTASTÁJÉKOZTATÓ

Az utas köteles a repülésre kijelölt pilóta vagy a repülést szervező más személy utasításait a repülőtérre érkezés pillanatától maradéktalanul betartani.

A repülés alatt a biztonsági öv használata kötelező, a mozgó repülőgépen helyet cserélni tilos.

A repülőgép egyik vezetőülésében esetlegesen tartózkodó utas a repülőgép kormányához a pilóta engedélye és felügyelete nélkül nem nyúlhat hozzá; a repülőgép műszerfalához és vezérlőegységeihez az utas soha nem nyúlhat hozzá; a repülőgép ajtaját menet közben nem nyithatja ki.

A repülőgépben minden ülésben megtalálható a repülőgép adottságait, vészkijáratait tartalmazó útmutató, melyet az utas felszállás előtt megismerni köteles.

Az utas köteles a repülőgépre történő felszállás előtt, a pilóta által tartott tájékoztatón részt venni és az ott elhangzó esetleges külön utasításokat is betartani.

A repülőgépre kiskorú, 18 év alatti személy csak szülője vagy törvényes képviselője engedélyével szállhat fel, mely szabály betartásáért az utas felelősséget vállal, tekintettel arra, hogy a repülés szervező a repülésre jogosultak életkorát, a repülésre feljogosított személyekhez való viszonyát, a felek jelen megállapodása alapján ellenőrizni nem jogosult.

A repülőgépre súlyosan ittas vagy bódult állapotban felszállni tilos, az ittas vagy bódult személy a repülésből kizárható.

A pilóta jogosult megtagadni az utasnak a repülőgépre történő felszállását, amennyiben kétség esetén az utas nem igazolja, hogy ezen feltételeknek maradéktalanul megfelel.

A pilótát nem terheli semmilyen felelősség az utas fenti szabályok be nem tartásából eredő, valamint esetlegesen félrevezető magatartására visszavezethető következményekért.

A repüléshez használt repülőgép csak az alábbi minimális előírások esetén szállhat fel a levegőbe, abban az esetben, ha ezt a pilóta az adott körülmények alapján is jóváhagyja:

  • A repülőgép minimálisan 400 méteren lévő felhőalap, 5 km látástávolság és legfeljebb 10 m/s sebességű szél esetén szállhat fel a levegőbe.
  • Az utasok átlagsúlya (ruházatukkal együtt) 100 kg lehet úgy, hogy egy személy sem lehet több 110 kg súlynál.
  • A pilóta a fenti szabályokat köteles ellenőrizni és az eseti körülményeket (például széllökés, közeledő vihar stb.) mérlegelve dönteni a felszállásról.

Felek megállapodnak, hogy 32 °C fok feletti és -5 °C alatti hőmérséklet esetén a repülés halasztásra kerülhet olyan időpontra, amikor az végrehajtható (vis maior).

A repülés végrehajtása az időjárástól függően kezdhető meg, a nem megfelelő időjárási körülmények esetén a repülés elhalasztásra kerülhet (vis maior).

Utas tudomásul veszi, hogy a repülőgépbe legfeljebb 180 cm magas személy fér be kényelmesen.